20220114

Makar Sankranti is celebrated every year in India. The last of the festivals is Makar

 


Intellectual Makar Sankranti is celebrated every year in India. The last of the festivals is Makar Sankranti. Earth revolves around the Sun. There are 27 constellations and 12 zodiac signs in the path of the Sun. The date on which the Sun enters from one zodiac to another in a month is called Sankranti. The rest of the festival is from the lunar month calculation. This festival is from solar month calculation. Magha 1 (solar month) January 14 generally. Sun in Capricorn, Uttarayan begins. Brightness in the rays of the sun. From darkness to light. Thinking from inaction to hard work. Sesame, jaggery, khichdi, idea of ​​health. Group meal of khichdi etc. Resolve to remove the evils of untouchability etc. Sankranti - a change made in the right direction; Samyak revolution is a perfect revolution. Like a jaggery, the feeling of sticking everyone to oneself means joining. - 







बौद्धिक मकर संक्रांति भारत वर्ष उत्सव मनाता है । उत्सवों में से यह अन्तिम उत्सव मकर संक्रांति है । पृथ्वी सूर्य की चहुँ ओर परिक्रमा करती है । सूर्य के भ्रमण करने का जो मार्ग है उसमें कुल 27 नक्षत्र तथा उसकी 12 राशियां हैं । किसी मास की जिस तिथि को सूर्य एक राशि से दूसरी राशि में प्रवेश करता है , उसे संक्रांति कहा जाता है । शेष उत्सव चंद्र मास गणना से । यह उत्सव सौरमास गणना से । माघ 1 ( सौर मास ) 14 जनवरी सामान्यतया । सूर्य मकर राशि में , उत्तरायण प्रारंभ | सूर्य की किरणों में प्रखरता । अन्धकार से प्रकाश क ओर । अकर्मण्यता से कर्मठता की ओर चिन्तन । तिल , गुड़ , खिचड़ी , आरोग्य का विचार । खिचड़ी आदि का सामूहिक भोज । अस्पृश्यता आदि कुरीतियों को दूर करने का संकल्प । संक्रांति - सही दिशा में किया गया परिवर्तन सम्यक् क्रान्ति परिपूर्ण क्रान्ति । गुड़ की तरह सबको अपने से चिपका लेने यानि जोड़ लेने का भाव । 




Sun revolves around 12 zodiac signs in 12 months. The day when Sun God enters Capricorn, that day is called 'Makar Sankranti'. There are two important combinations in the transition of the Sun 1. Uttarayan 2. Dakshinayana. The Sun stays in Uttarayan for 6 months, and during the 6 months of Dakshinayana, the Sun appears to turn north during the Uttarayan period and in the Dakshinayana period, the Sun appears to turn towards the South. Makar Sankranti is said to be oriented towards the Uttarayan of the Sun and Karka Sankranti is said to be facing the Sun towards the Dakshinayan. In the dasha of Uttarayan, the day is long and the night is short. According to the Christian calendar, December 25 is a big day. According to Indian astrology calculations, Makar Sankranti is the big day. Makar Sankranti is the festival of Sun worship. Surya is the god of agriculture. The sun cooks the food with its own brilliance. The farmer shows his gratitude to Lord Bhaskar by worshiping the sun on Makar Sankranti. This festival of Makar Sankranti is celebrated as Magha Bihu in Assam and Pongal in Tamil Nadu. Makar Sankranti, the festival of Lohri in Punjab 






Sun revolves around 12 zodiac signs in 12 months.  The day when Sun God enters Capricorn, that day is called 'Makar Sankranti'.  There are two important combinations in the transition of the Sun 1. Uttarayan 2. Dakshinayana.  The Sun stays in Uttarayan for 6 months, and during the 6 months of Dakshinayana, the Sun appears to turn north during the Uttarayan period and in the Dakshinayana period, the Sun appears to turn towards the South.  Makar Sankranti is said to be oriented towards the Uttarayan of the Sun and Karka Sankranti is said to be facing the Sun towards the Dakshinayan.  In the dasha of Uttarayan, the day is long and the night is short.  According to the Christian calendar, December 25 is a big day.  According to Indian astrology calculations, Makar Sankranti is the big day.  Makar Sankranti is the festival of Sun worship.  Surya is the god of agriculture.  The sun cooks the food with its own brilliance.  The farmer shows his gratitude to Lord Bhaskar by worshiping the sun on Makar Sankranti.  This festival of Makar Sankranti is celebrated as Magha Bihu in Assam and Pongal in Tamil Nadu.  Makar Sankranti, the festival of Lohri in Punjab 





सूर्य 12 मास में 12 राशियों में चक्कर लगाता है । जिस दिन सूर्य देवता मकर राशि में प्रवेश करते हैं , उस दिन को ' मकर संक्रांति ' कहते हैं । सूर्य के संक्रमण में दो महत्वपूर्ण संयोग है 1. उत्तरायण 2. दक्षिणायन । सूर्य 6 मास उत्तरायण में रहता है और 6 मास दक्षिणायन में उत्तरायण काल में सूर्य उत्तर की ओर तथा दक्षिणायन काल में सूर्य दक्षिण की ओर मुड़ता हुआ दिखाई देता है । मकर संक्रांति सूर्य के उत्तरायण की ओर उन्मुख और कर्क संक्रांति सूर्य के दक्षिणायन की ओर उन्मुख होने को कहते हैं । उत्तरायण की दशा में दिन बड़ा और रात छोटी होती है । इसाई काल गणना के अनुसार 25 दिसम्बर बड़ा दिन है । भारतीय ज्योतिष गणना के अनुसार मकर संक्रांति ही बड़ा दिन है । मकर संक्रांति सूर्य पूजा का पर्व है । सूर्य कृषि का देवता है । सूर्य अपने तेज से अन्न को पकाता है । मकर संक्रांति को सूर्य पूजा करके किसान भगवान भास्कर के ति अपनी कृतज्ञता प्रकट करता है । मकर संक्रांति का यह पर्व असम में माघ बिहू और तमिलनाडु में पोंगल के नाम से मनाया जाता है । पंजाब में लोहड़ी का पर्व मकर संक्रांति






It is celebrated in the evening of  In Andhra Pradesh, it starts two days before the full moon of the month of Posh.  On this occasion, bathing in holy rivers and lakes and donating sesame, jaggery, khichdi etc. is important.  Like other festivals, this festival is also that idol reflection of cultural, traditions, customs, beliefs, beliefs, ideals, moral, religious and social values ​​that have been going on since ages, which does not present a tableau of any one class or level of people.  but gives a real and intuitive self-realization of the indomitable life and enthusiasm for life of innumerable people.  This festival is also a symbol of national unity.  From Kashmir to Kanya Kumari and from Kutch to Kamrup, when the people of this holy land of India are bathing in holy rivers and lakes, when donating sesame, jaggery, khichdi - then the people of India politics  Created, eliminating the difference between north-south, is showing unity by taking a dip in a cultural Ganges stream.  The curiosity of the great poet Iqbal, ' some thing 




की संध्या को मनाया जाता है । आंध्र प्रदेश में पोंष मास की पूर्णिमा से दो दिन पूर्व प्रारंभ हो जाता है । इस अवसर पर पवित्र नदियों और सरोवरों में स्नान करके तथा तिल , गुड़ , खिचड़ी आदि दान देने का महत्व है । अन्य पर्वों की भांति यह पर्व भी युगों से चली आ रही सांस्कृतिक , परम्पराओं , प्रथाओं , मान्यताओं , विश्वासों , आदर्शों , नैतिक , धार्मिक तथा सामाजिक मूल्यों का वह मूर्ति प्रतिबिम्ब है जो जन - जन के किसी एक वर्ग अथवा स्तर विशेष की झांकी प्रस्तुत नहीं करते , अपितु असंख्य जनता के अदम्य जीवन और जीवन के प्रति उत्साह का साक्षात् एवं अन्तः स्पर्शी आत्मदर्शन कराते हैं । यह पर्व भी राष्ट्रीय एकता का उद्बोधक है । काश्मीर से कन्या कुमारी और कच्छ से कामरूप तक विस्मृत इस पुण्य भूमि भारत का भारत का जन - जन जब पवित्र नदियों और सरोवरों में स्नान कर रहा होता है , जब तिल , गुड़ , खिचड़ी का दान कर रहा होता है- तब भारत की जनता राजनीति निर्मित , उत्तर दक्षिण का अन्तर समाप्त कर , एक सांस्कृतिक गंगा की धारा में डुबकी लगाकर एकता का परिचय दे रही होती है । महाकवि इकबाल की जिज्ञासा , ' कुछ बात 





The solution of our 'celebrity does not disappear' is only in our festivals and festivals. Just as different small sesame seeds come together with the sweetness of jaggery, in the same way all the people of the society will be harmonious and united by cultural and national affection. In the branch of the Sangh, an effort is made to bind all the sections of the society in the love of nationalism by taking a sense of unity and harmony. The nation will get the right direction only by the power of organization of cultured people, that is, the desired change will be possible. In front of the Most Holy Bhagwadhwaj, take a pledge to keep our everlasting and ancient culture intact. Go to the service basti and embrace those deprived people of the society, who are today from the main stream of the society. There is a conspiracy to separate. Surrender time in this near time of change, so that public awakening can be possible and easy. E



है कि हस्ती मिटती नहीं हमारी ' का समाधान हमारे पर्व और त्योहारों में ही है । जिस प्रकार गुड़ की मधुरता से अलग - अलग छोटे छोटे तिल मिलकर समरस और एकात्म होते हैं उसी प्रकार सांस्कृतिक व राष्ट्रीय स्नेह से समाज के सभी लोग समरस व एकात्म होंगे । संघ की शाखा में एकात्मता व समरसता का भाव लेकर समाज के सभी वर्गों को राष्ट्रीयता के स्नेह में बांधने का प्रयत्न होता है । संस्कारवान व्यक्तियों के संगठन की शक्ति से ही राष्ट्र को सही दिशा मिलेगी अर्थात् वांछित परिवर्तन हो सकेगा । परम पवित्र भगवाध्वज के समक्ष अपने नित्यनूतन चिर पुरातन संस्कृति को अक्षुण्ण बनाए रखने का संकल्प लें । सेवा बस्ती में जाकर समाज के उन वंचित व्यक्तियों को गले लगायें जिसे आज समाज के मुख्य धारा से | अलग करने का षड़यंत्र हो रहा है । परिवर्तन के इस निकट बेला में समय का समर्पण करें , जिससे लोक जागरण संभव व सरल हो सके ! 

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